Jak będzie to wyglądać w praktyce? Co konkretnie się zmieni?
- Dyrektywa Omnibus wobec historii cen
- Dyrektywa a opinie w sieci
- Co z obowiązkiem informacyjnym?
Część dostawców oprogramowania dla sklepów internetowych podjęła konkretne działania, aby dostosować funkcjonalności do nowych przepisów. Przykłady takich udogodnień podaje x13.pl - należy do nich między innymi prezentowanie historii cen towarów na karcie produktu, o czym więcej opowiemy za moment.
Dyrektywa Omnibus wobec historii cen
Zgodnie z inicjatywą Unii Europejskiej, dyrektywa Omnibus ma na celu przede wszystkim ograniczenie nielegalnych praktyk związanych z udawanymi promocjami w sklepach internetowych. Konsumenci bardzo często zgłaszają do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, że przed wielkimi wyprzedażami - na przykład Black Friday - sklepy sztucznie zawyżają ceny tylko po to, by w dniu promocji obniżyć je do pierwotnego poziomu. Dzięki nowym przepisom historia ceny będzie widoczna, dlatego każdy będzie mógł zweryfikować, czy to rzeczywiście okazja.
Ciekawym zagadnieniem jest także indywidualizacja cen. Technologie stosowane w e-commerce pozwalają dopasować cenę produktu do użytkownika, na przykład ze względu na rodzaj urządzenia wykorzystywanego do przeglądania asortymentu lub kategorię produktów, którymi dana osoba się zainteresowała. W myśl nowych przepisów sprzedawca będzie miał obowiązek informować, że taką praktykę stosuje.
Dyrektywa a opinie w sieci
Nowe przepisy podnoszą także kwestię opinii publikowanych na temat sklepu w sieci. Jak wiadomo, komentarze innych użytkowników mają duży wpływ na decyzje zakupowe. Zdarza się w związku z tym, że firmy płacą za pozytywne opinie lub prowadzą marketing szeptany, promując swój sklep na forach czy w mediach społecznościowych. Dyrektywa ograniczy takie praktyki.
Co z obowiązkiem informacyjnym?
Prostsza ma być również informacja. Dyrektywa Omnibus nakazuje sklepom umieszczać na stronie internetowej numer telefonu do kontaktu ze sprzedawcą oraz wskazać kanał online umożliwiający wymianę informacji pisemnie, z możliwością zachowania daty i godziny korespondencji. Wszystko po to, by działania były bardziej przejrzyste.
Informacja handlowa