Dlaczego np. warto powierzyć pozycjonowanie freelancerowi?
Chcąc sięgnąć po profesjonalną pomoc w zakresie szeroko rozumianego marketingu, mamy tak naprawdę dwie opcje. Skorzystać z usług jednej z wielu działających na rynku agencji lub znaleźć tzw. freelancera.
Dla mniej obeznanych w terminologii freelancer to osoba, która wykonuje usługi m.in. marketingu internetowego na własny rachunek, bez zobowiązań umownych z żadną firmą.
Pozycjonowanie, SEO (Search Engine Optimization) to jedna z najważniejszych usług marketingu internetowego, która polega na optymalizacji strony lub sklepu pod kątem wyszukiwarek internetowych, głównie Google. Dzięki temu nasza strona będzie lepiej widoczna dla potencjalnych klientów a to zwiększa szanse na sprzedaż oferowanych produktów lub usług. Pozycjonowanie jest procesem długotrwałym i wymaga specjalistycznej wiedzy i doświadczenia.
Można oczywiście zlecić pozycjonowanie agencji marketingowej, ale należy liczyć się z tym, że zapłacimy za taką usługę sporo, a dodatkowo staniemy się jednym z dziesiątek o ile nie setek klientów do obsłużenia,
Dlatego też coraz więcej, szczególnie drobnych przedsiębiorców decyduje się na freelancera, który obsługuje bez porównania mniej klientów, a co za tym idzie, jego podejście jest bardziej indywidualne. Freelancer ma też większą elastyczność i osobiste podejście do każdego projektu. Co równie ważne, jest zazwyczaj sporo tańszy niż agencja, ponieważ nie musi ponosić kosztów utrzymania biura czy zatrudniania nierzadko 30-50 pracowników.
Na czym w skrócie polega pozycjonowanie i komu przyda się najbardziej?
Pozycjonowanie to proces, który składa się z szeregu działań. Tak naprawdę zaczyna się ono już na etapie tworzenia strony www lub sklepu. To wówczas ustala się pierwsze wytyczne, strukturę strony itd.
Do działań wchodzących w zakres pozycjonowania zaliczamy m.in.
- dobór odpowiednich słów kluczowych,
- optymalizację treści i nagłówków,
- poprawę szybkości ładowania i responsywności,
- ułatwienie nawigacji i użyteczności (UX),
- dodawanie meta tagów i opisów,
- tworzenie mapy strony i pliku robots.txt.
Dodatkowe działania obejmują również:
- budowanie linków do strony z innych źródeł (blogów, portali),
- tworzenie treści wartościowych dla użytkowników i wyszukiwarek,
- monitorowanie wyników i analiza konkurencji.
Pozycjonowanie przyda się każdemu, kto chce mieć dobrze prosperującą stronę lub sklep internetowy. Dzięki temu można:
- zwiększyć ruch na stronie,
- poprawić widoczność i rozpoznawalność marki,
- podnieść konwersję i sprzedaż,
- budować zaufanie i lojalność klientów,
- zaoszczędzić na reklamie płatnej PPC,
- pokonać konkurencję, która działa w tej samej branży.
Tak naprawdę jedynym minusem pozycjonowania, o ile można mówić o jakichkolwiek minusach jest to, że wymaga ono czasu. Na pierwsze efekty musimy poczekać minimum kilka tygodni.
W jakich jeszcze obszarach może nam pomóc specjalista ds. marketingu internetowego?
Pozycjonowanie to oczywiście niejedyna usługa, którą może nam zaoferować freelancer. Specjalista ds. marketingu internetowego może nam pomóc również w innych obszarach, takich jak:
- konsultacje - często jest tak, że nie wiemy, w którą stronę mamy podążać. Wówczas warto skorzystać z porady freelancera, który oceni stan naszej strony, wskaże jej mocne i słabe strony, zaproponuje rozwiązania. Dopiero w kolejnym kroku może pomóc wdrożyć zmiany.
- projektowanie graficzne - chcąc mieć atrakcyjną i profesjonalną stronę lub sklep, można zlecić freelancerowi stworzenie m.in. logo, banerów, ikon, zdjęć, animacji, infografik czy innych elementów graficznych, które będą pasować do naszej branży i stylu,
- tworzenie stron www i sklepów internetowych - jeśli dopiero stawiamy w biznesie pierwsze kroki, możemy zlecić freelancerowi zaprojektowanie i wykonanie ich od podstaw,
- social media - chcąc dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów, obecność na najpopularniejszych platformach jest wręcz niezbędny. Możemy zlecić naszemu specjaliście prowadzenie profili w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, Twitter, TikTok czy LinkedIn.
- wykorzystanie sztucznej inteligencji - czy tego chcemy, czy nie AI, na dobre zagościła w naszej codzienności. Z każdym miesiącem kolejne narzędzia mają coraz większe możliwości, z których z całą pewnością warto korzystać. Kluczem staje się umiejętność wykorzystania ich potencjału.
Szukasz specjalisty dla swojego biznesu? Zajrzyj na mateuszlomber.pl i sprawdź w jaki sposób Mateusz Lomber może Ci pomóc.
Podsumowanie
Jak widać specjalista ds. marketingu internetowego może być świetnym wsparciem dla naszego biznesu online. Nie tylko pomoże w pozycjonowaniu strony lub sklepu, ale także w innych obszarach marketingu internetowego. Chcąc znaleźć dobrego freelancera, warto kierować się kilkoma kryteriami: portfolio, doświadczenie, referencje, szybkość i jakość kontaktu, przejrzystość oferty, cennik i czas realizacji usług. Pamiętajmy, że dobry freelancer to nie tylko wykonawca zleceń, ale także doradca. Raz nawiązana współpraca bardzo często trwa latami, przynosząc satyskację i wymierne korzyści obu stronom.
Informacja handlowa